Det är inte ofta vi får uppleva en vit jul i Göteborg. Men nu har det hänt och det redan den 8 december när ett 35-tal VJS-medlemmar pulsade sig fram genom snömodden till SS Marieholm nere vid Operan.
Eftersom föreningen inte haft några utgifter alls under närmare ett och ett halvt år hade vi bestämt oss för att subventionera en jullunch ombord på den gamla ångbåten som sedan 1984 ligger fast vid kajen i Göteborg och används som restaurang- och musikbåt.
Till lunchen serverades ett gående bord med det mesta som hör julen till som glögg och pepparkakor, sill, lax och Jansson, skinka och köttbullar, risgrynsgröt och godiskorg. Dessutom slank väl någon snaps ner här och var också. Gott och trevligt, var det samlade omdömet.
(Klicka på en bild så sätts ett bildspel igång)

Som en extra julklapp ställde en äkta gammal ”sjöbjörn”, Gunnar Friberg, som både bott ombord och varit delägare till skutan, upp och berättade en hel del om dess historia.

Båten byggdes 1933 av Svenska Amerikalinjen och namnet har varken med det tidigare fotbollslaget eller Marieholmsleden att göra, utan har döpts efter ett säteri i Vänersborgstrakten. Redan när det skulle ut på sin första resa höll båten på att kantra och en hel del fick bytas ut.
– Och sen dess har hon alltid haft slagsida åt styrbord, påstår Gunnar.

Först användes fartyget för att frakta passagerare från Baltikum till Göteborg och båtarna som skulle ta dem vidare till USA. Senare blev det stabsfartyg, men togs ur bruk i mitten av 70-talet. En period var hon vandrarhem i Falkenberg, en annan tillhåll för hemlösa i Malmö.

I mitten av 80-talet när hon var på väg till skrot kände ett gäng entusiaster att så kan man inte göra med en båt som har Tre Kronor på skorstenen (Svenska Amerikalinjens symbol). De köpte fartyget, rustade upp det för 10 miljoner och lade det vid kaj i Göteborg 1985. I slutet av 90-talet hade de tröttnat och sålde vidare till Gunnar Friberg och hans kompanjoner. De gjorde om det till en ren restaurangbåt, som dessutom bjuder på musikunderhållning flera kvällar i veckan för en mogen publik. 

Sedan i våras har SS Marieholm en ny ägare, men röra sig kan hon inte, inte för egen (ång)maskin i alla fall.
– Det har hon inte gjort sen 1986, berättar Gunnar och fortsätter:
– Det skulle bli galet dyrt, hon drar trots allt 1500 liter olja i timmen!
Text: Carin Linnér
Foto: Leif Montell